Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  عكاسي تبليغاتي عكاسي تبليغاتي

سورینت

عكاسي تبليغاتي چيست و چه نكاتي را بايد در آن رعايت كنيد؟

تا به حال به اولين تصوير ايجاد شده در ذهنتان بعد از شنيدن عكاسي تبليغاتي دقت كرده­ايد؟ مسلماً اول از همه يك تصوير دوربين عكاسي، سپس انواع تبليغات در ذهنتان حك مي‌شود؛ اما وقتي اين دو را با هم تركيب مي‌كنيد، تصوير ذهني­تان بيشتر به سمت عكاسي صنعتي مي‌رود. فقط شما نيستيد كه چنين تصوري را داريد، بلكه به دليل نزديك بودن مفهوم عكاسي تبليغاتي با صنعتي، بيشتر مردم اين اشتباه را در نگاه اول مي‌كنند.

عكاسي تبليغاتي چيست؟

عكاسي تبليغاتي در برابر عكاسي صنعتي قرار مي‌گيرد. اين دو در نگاه اول خيلي شبيه به هم هستند؛ اما در واقع، تفاوت زيادي دارند. به عبارتي ديگر، از نگاه كاربر عادي، هر دو يكسان هستند. در هر دو محصول يا خدمات براي تبليغ نمايش داده مي‌شوند؛ اما وقتي تخصصي پيش مي‌رويم، شباهت آن‌ها در اسم است و در تكنيك با هم فرق مي‌كنند.

در عكاسي تبليغاتي، شما بر خلاف نوع صنعتي و به جاي نمايش يك محصول، يك ايده را نشان مي‌دهيد. در عكاسي صنعتي، بيشتر تمركز عكاس روي محصول است؛ اما در عكاسي تبليغاتي، تمركز از روي محصول به توسعه و تبليغ كردن آن برمي‌گردد. به عبارتي ديگر، شما در عكاسي صنعتي، از يك محصول تك و با نوردهي مناسب براي نمايش جزئيات آن استفاده كنيد. در عكاسي تبليغاتي، از المان‌هاي ديگر به ويژه محيط براي نمايش كاربرد آن و ايجاد حس تبليغ به منظور ترغيب بيشتر كاربر براي خريد يا برندسازي استفاده مي‌شود.

تفاوت عكاسي تبليغاتي با صنعتي در چيست؟

تفاوت اين دو را بهتر است كه با يك مثال توضيح بدهيم. يكي از بهترين مثال‌ها، محصولات پنير است. شما عكس‌هاي مختلفي از جعبه‌هاي پنير را به صورت تك در بيلبوردها، بروشورها، روزنامه‌ها و غيره مشاهده كرده‌ايد. اين كار عكاس صنعتي است.

عكاس صنعتي فقط با تمركز روي محصول به ويژه جزئيات آن، جنبه‌هاي مختلف كالا را نشان مي‌دهد. او با استفاده از تكنيك نورپردازي، به صورتي عكس نهايي را به شما نشان مي‌دهد كه توجه شما را به بيشتر از هر چيزي روي خود كالا جلب كند.

در عكاسي تبليغاتي قضيه متفاوت است. ما فقط عكس انتزاعي از خود محصول نداريم. عكاس تبليغات، با استفاده از محيط پيرامون و المان‌هاي قرار گرفته دور يك كالا، ايده‌اي را خلق مي‌كند. سپس سعي مي‌كند با تركيب اين ايده، حس تازه‌اي از كاربرد محصول را نشان دهد. براي نمونه، قالب پنيري را در ظرف صبحانه‌اي قرار دهد و از آن عكس بگيرد.

در هر دو عكاسي، توجه روي تبليغ و پيام محصول است؛ اما مي‌توان گفت كه در حالت تبليغاتي، ترغيب بيننده روي خريد نسبت به صنعتي بيشتر است.

نكات مهم در اين مدل عكاسي

عكاسي تبليغاتي فعاليتي كاملاً تخصصي است؛ اما منظور ما از تخصصي بودن، داشتن ابزار حرفه‌اي نيست. البته كه هرچه دوربين شما حرفه‌اي باشد، عكس نهايي كيفيت بالاتري خواهد داشت؛ اما بيشتر ايده و چگونگي تركيب المان‌ها است كه خروجي خيره كننده‌اي را ايجاد خواهد كرد. جالب است كه بدانيد بعضي از عكاس‌ها فقط با گوشي موبايل خود، كارهاي خود را خلق مي‌كنند.

به هرحال، اگر شما تازه وارد اين حوزه شده‌ايد و قصد داريد تا مانند افراد باتجربه، عكس حرفه‌اي بگيريد، نكات زير به شما كمك زيادي براي دستيابي به اين هدف خواهد كرد:

هدف خود را مشخص كنيد

يك تبليغ خوب با هر موضوع و نوعي، بايد پيامي واضح براي بيننده خود داشته باشد. اينكه شما قصد نمايش چه چيزي را داريد؟ بيننده بعد از ديدن عكس، چه چيزي را متوجه شود؟ متأسفانه، گاهي اين هدف در مفهوم تبليغاتي خود گم مي‌شود. بعضي عكاسان به جاي تأكيد بر نمايش خود كالا، بر تبليغ آن تمركز مي‌كنند.

هدف نهايي عكاسي تبليغاتي اين است كه بيننده را ترغيب به توجه و تشويق اوليه براي خريد كند؛ اما اين مسئله نبايد به صورتي باشد كه تمركز عكس از كالا خارج شود. در واقع، المان‌ها و ايده‌هاي به كار رفته بايد به نوعي حس و كاربرد محصول را تا حدي نشان دهند؛ اما نبايد تو چشم تر از خود كالا باشند تا هدف اصلي در بين آن‌ها گم شود.

به دنبال ايده باشيد

عكاسي تبليغاتي بيشتر از هر چيزي ايده پردازي دارد. همان‌طور كه در بالا هم نوشتيم، شما با يك گوشي موبايل هم مي‌توانيد عكس تبليغاتي بگيريد. اين ايده شما است كه توجه كاربر را جلب مي‌كند. حالا هم هدف نهايي را مشخص كرديد، بايد فكر كنيد كه چگونه آن را به خوبي نشان دهيد. روي ميز قرار دهيد يا اصلاً با استفاده از فتوشاپ و ابزارهاي گرافيكي، با يك محيط آن را احاطه كنيد؟ كنار آن چه چيزي قرار دهيد كه هم تناسب داشته باشد و هم به هدف شما نزديك‌تر باشد؟

براي به دست آوردن اين ايده بايد نمونه عكس‌هاي تبليغاتي مشابه زيادي را مشاهده كنيد. سعي كنيد از عكس‌ها الهام بگيريد، كپي نكنيد.

به دنبال موقعيت‌هاي مختلف باشيد

حالا بايد به دنبال موقعيت‌هاي مختلفي باشيد تا ايده خود را بررسي كنيد. گاهي شايد مجبور به استفاده از 100 موقعيت و شات متفاوت شويد تا به هدف خود برسيد. ابزارها و محيط‌هاي مختلف را بررسي كنيد.

از يك عكاس حرفه‌اي كمك بگيريد

در عكاسي تبليغاتي، فعاليت تيمي بيشتر از هر چيزي اهميت دارد. در واقع، براي اينكه بتوانيد ايده‌ها و موقعيت‌هاي مختلفي را بررسي و در آخر يك مورد را انتخاب كنيد، بهتر است كه يك تيم حرفه‌اي داشته باشيد. حداقل اگر به هر دليلي قادر به تشكيل تيمي براي خود نيستيد، حتماً از يك عكاس حرفه‌اي و باتجربه مشورت بگيريد. مسلماً آن‌ها فوت كوزه‌گري كار خود را به شما نمي‌گويند؛ اما به هرحال، توصيه‌هايي را به شما مي‌كنند. اين توصيه‌ها را بايد در هوا بقاپيد.

تكنيك‌ها را به خوبي اجرا كنيد

عاملي كه باعث ديده شدن بهتر ايده شما مي‌شود، اجراي تكنيك­هاي اصلي در عكاسي تبليغاتي است. مهم‌ترين تكنيك، نورپردازي مناسب است. اگر به بيلبوردها و عكس‌هاي تبليغاتي دقت كرده باشيد، نور روي محصول اصلي نسبت به بقيه بيشتر است. نور باعث مي‌شود تا توجه كاربر به نقطه مورد نظر بيشتر جلب شود.

از المان‌هاي مرتبط استفاده كنيد

در اين نوع عكاسي، هدف اين است كه مزيت يا حس خريد كالا در ارتباط با ديگر المان‌ها به خوبي نمايش داده شود. پس المان‌ها بايد با خود محصول در ارتباط باشند. همان نمونه پنير كه در بالا گفتيم، در نظر بگيريد. يكي از رايج‌ترين عكس‌هاي تبليغاتي براي اين محصول، قرار دادن آن در ميز صبحانه و در كنار كره، عسل و مربا و غيره است. حالا اگر پنير را كنار لپ‌تاپ و گوشي تلفن قرار دهيد، چه حسي پيدا مي‌كنيد؟ در واقع، اصلاً توجه شما به پنير معطوف نمي‌شود و آن را يك عنصر بي‌ارتباط مي‌دانيد. به عبارتي ديگر، المان‌هاي نامناسب باعث خارج شدن توجه كاربر از محصول به ديگر قسمت‌ها مي‌شود.

ويرايش عكس را فراموش نكنيد

بهترين عكاس‌ها هم در آخر عكس خود را ويرايش مي‌كنند. در قدم اول، عكاس فقط از محصول عكس مي‌گيرد. حالا نوبت اين است كه عكس را در كنار ديگر المان‌ها قرار دهد و تكنيك‌هاي عكاسي از جمله نور را روي آن پياده‌سازي كند. بهتر است كه بر فعاليت با ابزارهاي ويرايشگر عكس، تسلط كافي داشته باشيد. به هرحال، المان‌هاي زائد در عكس زياد است. هدف از ويرايش علاوه بر حذف المان‌هاي زائد و تركيب بقيه با هم افزايش جلب توجه كاربر روي محصول است.

 


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/12 ساعت: ۱۲ توسط:sorinet :